خلاصهی درس دهم فلسفه دوازدهم|«فلسفه در جهان اسلام (۲)»
⭕️فلسفه دوازدهم
📚درس دهم «فلسفه در جهان اسلام (۲)»
خلاصه مطالب و نکات و طرح سوال
✍بوسعید-مشهد مقدس
دیدگاه این سینا در باره طبیعت🔰
۱-طبیعت مرتبه ای از هستی است که رو به مقصدی خاص دارد و این مقصد در ذات عالم طبیعت است
.۲-اجزا این عالم و خود این عالم به عنوان یک کل طبع و ذات خاصی دارد.
۳-خداوند عالم طبیعت را «با لطف و عنایت» خود پدید آورد و همه اجزا آن چنان ترکیب و تألیف شده اند که بهترین نظام ممکن ، یعنی «نظام احسن» را تحقق می بخشد.
۴-به نظر ابن سینا طبیعت هر شی آن را به سوی «خیر و کمال» مطلوبش سوق می دهد.
۵-به نظر ابن سینا حتی آنچه ظاهرا شر و بدی به نظر میرسد ، همگی در یک نظام کلی جهانی تأثیر مثبت دارند و به کمال نهایی طبیعت کمک می کنند.
۶-برای درک روابط پدیده های عالم طبیعت، توجه به رابطه وجودی این عالم با مبدأ کل جهان هستی(خداوند) ضروری است.(علم واقعی)
۷-تأمل در رابطه طبیعت با ماورا طبیعت و خدا ، دانشمند و محقق را به باطن پدیده ها می رساند و به خشوع و خضوع در برابر حق وا می دارد.
سوال❓منظور از عنایت خداوند چیست و نتیجه آن کدام است؟
پاسخ:پدید آمدن عالم طبیعت بر اساس لطف خداوند و همه اجزا آن چنان ترکیب و تألیف شده اند که نتیجه آن تحقق نظام احسن یعنی بهترین نظام ممکن است.
سوال تست:از نظر ابن سینا چه چیزی موجب پدید آمدن طبیعت شده است؟
۱-ضرورت تکامل خلقت۲-توانایی عقل فعال۳-از بین رفتن شر عالم هستی۴-لطف و عنایت پروردگارپاسخ گزینه چهار
سوال❓به نظر ابن سینا طبیعت، شی را به کدام جهت سوق میدهد؟با مثال توضیح دهید.به نظر ابن سینا طبیعت هر شی آن را به سوی «خیر و کمال» مطلوبش سوق می دهد «به شرط» آن که مانعی در راه طبیعت قرارنگیرد.حتی آنچه ظاهرا شر و بدی به نظر می رسد، مانند پژمرده شدن یک گل یا مرگ یک جاندار یا حتی وقایع ویرانگر طبیعی همچون سیل و زلزله، همگی در یک نظام کلی جهانی تأثیر مثبت دارند و به کمال نهایی طبیعت کمک می کنند.نقش ویژه خود را در اعتدال طبیعت ایفا می کنند.
سوال تست:از نظر ابن سینا، طبیعت شی به عنوان ……، هر موجودی را به نحو …….به سوی کمال و خیرش سوق می دهد.
۱-مبدأ درونی اشیا-نامشروط۲-رهسپار مقصدی خاص-مشروط۳-مبدأ درونی حرکت و سکون-نامشروط۴-مرتبه ای از هستی-مشروط
پاسخ گزینه چهار
سوال❓از نظر ابن سینا علم حقیقی و واقعی کدام است؟پاسخ:تأمل در رابطه وجودی این عالم با مبدأ کل جهان هستیابن سینا از ما می خواهد علاوه بر مطالعه عالم طبیعت، برای کشف ویژگی ها و روابط پدیده های آن، در رابطه «وجودی» این عالم با مبدأ کل جهان هستی(خداوند) نیز تأمل کنیم.
سوال ❓چه عاملی باعث شکل گیری علوم طبیعی می شود؟
پاسخ:کشف ویژگی ها و روابط پدیده های عالم طبیعت
سوال تست:از نظر ابن سینا علم حقیقی یعنی……
۱-علم تجربی و مبتنی بر مشاهده و استقرا
۲-علم به وجود رابطه میان پدیده های کل هستی
۳-علم به رابطه وجودی هر شی با وجود مطلق
۴-علم به رابطه وجودی هر شی با کل هستی
پاسخ گزینه سه
سوال❓از نظر ابن سینا تأمل در رابطه طبیعت با ماورا طبیعت و خدا، چه تاثیری بر محقق و دانشمند دارد و آن ها را مصداق کدام آیه شریفه قرار می سازد؟
پاسخ:از نظر ابن سینا تأمل در رابطه طبیعت با ماورا طبیعت و خدا در کنار تحقق در روابط میان پدیده ها :
۱- دانشمند و محقق را از ظاهر پدیده ها عبور می دهد و به باطن آن می رساند
۲-آن ها را به خشوع و خشیت در برابر حق وا می دارد و مصداق آیه شریفه «انما یخشی الله من عباده العلما»تنها بندگان عالم خداوند خشیت او را به دل دارند، می سازد.
⭕️
❇️حکیم اشراقی
شیخ شهاب الدین سهروردی از برجسته ترین چهره های حکمت اسلامی و فرهنگ ایران زمین در سال ۵۴۹هجری قمری در قریه سهرورد زنجان دیده به جهان گشود.پس از آن به اصفهان رفت و با اندیشه های «ابن سیناآشنایی کامل» یافت.او سفر های خود را سلوک معنوی و عرفانی در آمیخت و به مجاهدت بانفس مشغول شد. او اغلب ایام سال روزه داشت و در خلوت خود به ذکر و عبادت مشغول بود تا آن که به مقامات عالی «عرفان» و برترین درجات حکمت نائل شد.در همین دوره «مهم ترین»کتاب خود«حکمت الاشراق»را نوشت و مکتبی جدید در فلسفه اسلامی ارائه کرد.(دومین مکتب فلسفه اسلامی بعد از مکتب مشا به نام مکتب اشراق)سهروردی در این کتاب از شیوه مشائیان (استدلال عقلی) فراتر می رود و حکمت اشراقی را پایه گذاری می کند.
🔺مقایسه حکمت ابن سینا با حکمت شیخ اشراق
🔺حکمت مشا:قرن :۴مؤسس:فارابی گسترش: ابن سیناموضوع:مطلق وجودهدف: شناخت کل جهان هستی
روش:استدلال عقلی
🔺حکمت اشراق:قرن:۶مؤسس:شیخ شهاب الدین سهروردی
موضوع:مطلق وجودهدف:شناخت کل جهان هستی
روش:استدلال عقلی +شهود
❇️روش فلسفی:شیخ اشراق می کوشید حکمت استدلالی ابن سینا را با چاشنی کشف و شهود قلبی به کمال رساند.
سوال❓شیخ اشراق چگونه «حکمت اشراق» را پایه گذاری کرد؟پاسخ:او با احیا فلسفه نور و اشراق ایران باستان و تلفیق آن با عرفان اسلامی، «حکمت اشراق» را پایه گذاری کرد.
سوال❓شیوه حکمت اشراق چیست و کوشش فیلسوف اشراقی برای چیست؟پاسخ:حکمت اشراق نوعی بحث از «وجود» است که تنها به نیروی عقل و ترتیب استدلال اکتفا نمی کند، بلکه آن را با سیر و سلوک قلبی نیز همراه می سازد؛فیلسوف اشراقی می کوشد آنچه را در مقام بحث و استدلال به دست آورده با شهود قلبی و تجربه درونی دریابد و به ذائقه دل برساند و آنچه را از طریق «شهود» کسب کرده، با استدلال و برهان به دیگران تعمیم دهد.سوال❓از نظر سهروردی تحقیق فلسفی به شیوه استدلالی محض و شهود محض، چه ایرادی دارد؟
پاسخ:از نظر سهروردی تحقیق فلسفی به شیوه استدلالی محض و بدون رسیدن به قلب«بی نتیجه و بی حاصل »است و سیر و سلوک روحانی و قلبی هم بدون تربیت عقلانی«گمراه کننده»است.سوال تست:۱-فیلسوف اشراقی می کوشد آنچه را …….به دست آورده،……..۱-با استدلال و قیاس- به تجربه و آزمایش دریابد۲-با سیر و سلوک قلبی از طریق برهان به دیگران منتقل کند۳-عقلی و برهانی-با اصول اعتقادی مطابقت دهد
۴-با عقل و منطق-با استدلال و برهان همراه سازدپاسخ گزینه ۲شهود قلبی ولی انتقال آن به دیگران با استدلال است۲-از نظر سهروردی نتیجه فلسفه بی سلوک و سلوک بی فلسفه به ترتیب چیست؟۱-فراتر نرفتن از عقل نظری-بها ندادن به برهان و استدلال۲-گمراهی -کفر و بی دینی۳-عدم اکتفا به استدلال محض-دریافتن بحث و نظر به ذائقه دل۴-بی حاصلی-گمراهی
پاسخ گزینه چهار
دانلود کتاب فلسفه دوازدهم
سال تحصیلی:
۹۸-۹۹
کد کتاب:
۱۱۲۲۲۶
برای دانلود کتاب فلسفه دوازدهم ۹۸-۹۹ اینجا را کلیک کنید. (+)
دیدگاهها
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.