خلاصه درس دهم فلسفه دوازدهم| فلسفه در جهان اسلام

خلاصه درس دهم فلسفه دوازدهم| فلسفه در جهان اسلام

خلاصه‌ی درس دهم فلسفه دوازدهم|«فلسفه در جهان اسلام (۲)»

  مدیریت کلاسوفی   دی 29, 1400  1 دقیقه زمان مطالعه

 

⭕️فلسفه دوازدهم

📚درس دهم «فلسفه در جهان اسلام (۲)»

خلاصه مطالب و نکات و طرح سوال

✍بوسعید-مشهد مقدس

دیدگاه این سینا در باره طبیعت🔰

۱-طبیعت مرتبه ای از هستی است که رو به مقصدی خاص دارد و این مقصد در ذات عالم طبیعت است

.۲-اجزا این عالم و خود این عالم به عنوان یک کل طبع و ذات خاصی دارد.

۳-خداوند عالم طبیعت را «با لطف و عنایت» خود پدید آورد و همه اجزا آن چنان ترکیب و تألیف شده اند که بهترین نظام ممکن ، یعنی «نظام احسن» را تحقق می بخشد.

۴-به نظر ابن سینا طبیعت هر شی آن را به سوی «خیر و کمال» مطلوبش سوق می دهد.

۵-به نظر ابن سینا حتی آنچه ظاهرا شر و بدی به نظر می‌رسد ، همگی در یک نظام کلی جهانی تأثیر مثبت دارند و به کمال نهایی طبیعت کمک می کنند.

۶-برای درک روابط پدیده های عالم طبیعت، توجه به رابطه وجودی این عالم با مبدأ کل جهان هستی(خداوند) ضروری است.(علم واقعی)

۷-تأمل در رابطه طبیعت با ماورا طبیعت و خدا ، دانشمند و محقق را به باطن پدیده ها می رساند و به خشوع و خضوع در برابر حق وا می دارد.

سوال❓منظور از عنایت خداوند چیست و نتیجه آن کدام است؟

پاسخ:پدید آمدن عالم طبیعت بر اساس لطف خداوند و همه اجزا آن چنان ترکیب و تألیف شده اند که نتیجه آن تحقق نظام احسن یعنی بهترین نظام ممکن است.

سوال تست:از نظر ابن سینا چه چیزی موجب پدید آمدن طبیعت شده است؟

۱-ضرورت تکامل خلقت۲-توانایی عقل فعال۳-از بین رفتن شر عالم هستی۴-لطف و عنایت پروردگارپاسخ گزینه چهار

سوال❓به نظر ابن سینا طبیعت، شی را به کدام جهت سوق می‌دهد؟با مثال توضیح دهید.به نظر ابن سینا طبیعت هر شی آن را به سوی «خیر و کمال» مطلوبش سوق می دهد «به شرط» آن که مانعی در راه طبیعت قرارنگیرد.حتی آنچه ظاهرا شر و بدی به نظر می رسد، مانند پژمرده شدن یک گل یا مرگ یک جاندار یا حتی وقایع ویرانگر طبیعی همچون سیل و زلزله، همگی در یک نظام کلی جهانی تأثیر مثبت دارند و به کمال نهایی طبیعت کمک می کنند.نقش ویژه خود را در اعتدال طبیعت ایفا می کنند.

سوال تست:از نظر ابن سینا، طبیعت شی به عنوان ……، هر موجودی را به نحو …….به سوی کمال و خیرش سوق می دهد.

۱-مبدأ درونی اشیا-نامشروط۲-رهسپار مقصدی خاص-مشروط۳-مبدأ درونی حرکت و سکون-نامشروط۴-مرتبه ای از هستی-مشروط

پاسخ گزینه چهار

سوال❓از نظر ابن سینا علم حقیقی و واقعی کدام است؟پاسخ:تأمل در رابطه وجودی این عالم با مبدأ کل جهان هستیابن سینا از ما می خواهد علاوه بر مطالعه عالم طبیعت، برای کشف ویژگی ها و روابط پدیده های آن، در رابطه «وجودی» این عالم با مبدأ کل جهان هستی(خداوند) نیز تأمل کنیم.

سوال ❓چه عاملی باعث شکل گیری علوم طبیعی می شود؟

پاسخ:کشف ویژگی ها و روابط پدیده های عالم طبیعت

سوال تست:از نظر ابن سینا علم حقیقی یعنی……

۱-علم تجربی و مبتنی بر مشاهده و استقرا

۲-علم به وجود رابطه میان پدیده های کل هستی

۳-علم به رابطه وجودی هر شی با وجود مطلق

۴-علم به رابطه وجودی هر شی با کل هستی

پاسخ گزینه سه

سوال❓از نظر ابن سینا تأمل در رابطه طبیعت با ماورا طبیعت و خدا، چه تاثیری بر محقق و دانشمند دارد و آن ها را مصداق کدام آیه شریفه قرار می سازد؟

پاسخ:از نظر ابن سینا تأمل در رابطه طبیعت با ماورا طبیعت و خدا در کنار تحقق در روابط میان پدیده ها :

۱- دانشمند و محقق را از ظاهر پدیده ها عبور می دهد و به باطن آن می رساند

۲-آن ها را به خشوع و خشیت در برابر حق وا می دارد و مصداق آیه شریفه «انما یخشی الله من عباده العلما»تنها بندگان عالم خداوند خشیت او را به دل دارند، می سازد.

⭕️

❇️حکیم اشراقی

شیخ شهاب الدین سهروردی از برجسته ترین چهره های حکمت اسلامی و فرهنگ ایران زمین در سال ۵۴۹هجری قمری در قریه سهرورد زنجان دیده به جهان گشود.پس از آن به اصفهان رفت و با اندیشه های «ابن سیناآشنایی کامل» یافت.او سفر های خود را سلوک معنوی و عرفانی در آمیخت و به مجاهدت بانفس مشغول شد. او اغلب ایام سال روزه داشت و در خلوت خود به ذکر و عبادت مشغول بود تا آن که به مقامات عالی «عرفان» و برترین درجات حکمت نائل شد.در همین دوره «مهم ترین»کتاب خود«حکمت الاشراق»را نوشت و مکتبی جدید در فلسفه اسلامی ارائه کرد.(دومین مکتب فلسفه اسلامی بعد از مکتب مشا به نام مکتب اشراق)سهروردی در این کتاب از شیوه مشائیان (استدلال عقلی) فراتر می رود و حکمت اشراقی را پایه گذاری می کند.

🔺مقایسه حکمت ابن سینا با حکمت شیخ اشراق

🔺حکمت مشا:قرن :۴مؤسس:فارابی گسترش: ابن سیناموضوع:مطلق وجودهدف: شناخت کل جهان هستی

روش:استدلال عقلی

🔺حکمت اشراق:قرن:۶مؤسس:شیخ شهاب الدین سهروردی

موضوع:مطلق وجودهدف:شناخت کل جهان هستی

روش:استدلال عقلی +شهود

❇️روش فلسفی:شیخ اشراق می کوشید حکمت استدلالی ابن سینا را با چاشنی کشف و شهود قلبی به کمال رساند.

سوال❓شیخ اشراق چگونه «حکمت اشراق» را پایه گذاری کرد؟پاسخ:او با احیا فلسفه نور و اشراق ایران باستان و تلفیق آن با عرفان اسلامی، «حکمت اشراق» را پایه گذاری کرد.

سوال❓شیوه حکمت اشراق چیست و کوشش فیلسوف اشراقی برای چیست؟پاسخ:حکمت اشراق نوعی بحث از «وجود» است که تنها به نیروی عقل و ترتیب استدلال اکتفا نمی کند، بلکه آن را با سیر و سلوک قلبی نیز همراه می سازد؛فیلسوف اشراقی می کوشد آنچه را در مقام بحث و استدلال به دست آورده با شهود قلبی و تجربه درونی دریابد و به ذائقه دل برساند و آنچه را از طریق «شهود» کسب کرده، با استدلال و برهان به دیگران تعمیم دهد.سوال❓از نظر سهروردی تحقیق فلسفی به شیوه استدلالی محض و شهود محض، چه ایرادی دارد؟

پاسخ:از نظر سهروردی تحقیق فلسفی به شیوه استدلالی محض و بدون رسیدن به قلب«بی نتیجه و بی حاصل »است و سیر و سلوک روحانی و قلبی هم بدون تربیت عقلانی«گمراه کننده»است.سوال تست:۱-فیلسوف اشراقی می کوشد آنچه را …….به دست آورده،……..۱-با استدلال و قیاس- به تجربه و آزمایش دریابد۲-با سیر و سلوک قلبی از طریق برهان به دیگران منتقل کند۳-عقلی و برهانی-با اصول اعتقادی مطابقت دهد

۴-با عقل و منطق-با استدلال و برهان همراه سازدپاسخ گزینه ۲شهود قلبی ولی انتقال آن به دیگران با استدلال است۲-از نظر سهروردی نتیجه فلسفه بی سلوک و سلوک بی فلسفه به ترتیب چیست؟۱-فراتر نرفتن از عقل نظری-بها ندادن به برهان و استدلال۲-گمراهی -کفر و بی دینی۳-عدم اکتفا به استدلال محض-دریافتن بحث و نظر به ذائقه دل۴-بی حاصلی-گمراهی

پاسخ گزینه چهار


دانلود کتاب فلسفه دوازدهم

سال تحصیلی: 

۹۸-۹۹

کد کتاب: 

۱۱۲۲۲۶

برای دانلود کتاب فلسفه دوازدهم ۹۸-۹۹ اینجا را کلیک کنید. (+)

ماهیت تکنولوژى از دیدگاه هایدگر درسگفتار صوتی «اولین قدم در ملاقات با ارسطو» بریده هایی از رساله سیاسی اسپینوزا
جامع الاسرار و منبع الانوار (کتاب) اگزیستانسیالیسم اصل دلیل کافی چیست؟
معرفی کتاب جهان و تاملات فیلسوف اثر آرتور شوپنهاور دکارت هراکلیتوس
اندیشه معاصر ایران هگل که بود و چه گفت؟ درسگفتار ویدیویی «آشنایی مقدماتی با فلسفه اگزیستانسیالسم سورن کرکگور»
منطق درسگفتار صوتی «مروری مقدماتی بر فلسفه رنه دکارت» سورن کی یرکگور
وجوب بالذات، وجوب بالغیر و وجوب بالقیاس | مفاهیم فلسفی برشهایی از کتاب تاریخ فلسفه اسلامی، هانری کوربن مغایرت وجود و ماهیت | فلسفه اسلامی
درسگفتار ویدیویی «مروری بر مهمترین آرای آرتور شوپنهاور» نظم طبیعت از منظر لایب نیتس صفحه اصلی کلاسوفی
برش‌هایی از رساله‌ی فایدون افلاطون منابع برای مطالعۀ پیشاسقراطیان درباره کلاسوفی
آدرنو، مهم‌ترین متفکر مکتب فرانکفورت انسان‌شناسی فلسفه جاودان کارل یاسپرس
کتاب حکایت دولت و فرزانگی فلسفه علم چیست؟ | مسعود امید کتاب ۱۰۱ مسئله فلسفی اثر مارتین کوهن نشر مرکز
کلاسوفی
کتاب‌ها

تمامی حقوق مادی و معنوی برای گروه کلاسوفی محفوظ است

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی