دیدگاه های ویلهلم دیلتای درباره هرمنوتیک | فرهنگ واژه‌ها

دیدگاه های ویلهلم دیلتای درباره هرمنوتیک | فرهنگ واژه‌ها

دیدگاه های ویلهلم دیلتای درباره هرمنوتیک | فرهنگ واژه‌ها

 

 

 

دیدگاه های ویلهلم دیلتای درباره هرمنوتیک | فرهنگ واژه‌ها

ویلهلم دیلتای هرمنوتیک را به عنوان شیوه و مبنایی برای علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی در نظر می گیرد. هرچند دیلتای اقتباسات فراوان از شلایر ماخر داشت و مانند او بر تلاش برای فهمیدن نیت مولف تاکید می کرد اما رابطه ی آهنین میان اثر مولف و نیت و ذهن مولف را نمی پذیرفت. زیرا چنین اعتقادی را به عقیده ی او باید نوعی بی توجهی به تاثیرات خارجی دانست.

ویلهلم دیلتای هرمنوتیک را به عنوان شیوه و مبنایی برای علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی در نظر می گیرد. هرچند دیلتای اقتباسات فراوان از شلایرماخر داشت و مانند او بر تلاش برای فهمیدن نیت مولف تاکید می کرد اما رابطه ی آهنین [مستحکم] میان اثر مولف و نیت و ذهن مولف را نمی پذیرفت. زیرا چنین اعتقادی را به عقیده ی او باید نوعی بی توجهی به تاثیرات خارجی دانست.


ویلهلم دیلتای هرمنوتیک را به عنوان شیوه و مبنایی برای علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی در نظر می گیرد. هرچند دیلتای اقتباسات فراوان از شلایر ماخر داشت و مانند او بر تلاش برای فهمیدن نیت مولف تاکید می کرد اما رابطه ی آهنین میان اثر مولف و نیت و ذهن مولف را نمی پذیرفت. زیرا چنین اعتقادی را به عقیده ی او باید نوعی بی توجهی به تاثیرات خارجی دانست. او معتقد به رشد مولف در پروسه ی تاریخی فهم بود، در حالی که دیدگاه شلایر ماخر و تاکید او بر لزوم فهم نیت مولف، با این اعتقاد دیلتای در تهافت بود. هرمنوتیک دیلتای، مبتنی بر تمایز قاطع بین روشهای علوم انسانی و فرهنگی، با علوم طبیعی است. به نظر دیلتای تفاوتی فراوان میان این دو وجود دارد: روش خاص علوم انسانی فهمیدن است؛ در حالی که روش علوم طبیعی تبیین است؛ دانشمندان طبیعی حوادث را به کمک استخدام قوانین کلی، تبیین می کند؛ در حالی که مورخ نه چنین قوانینی را کشف می کند و نه به استخدام در می آورد. همچنین بر خلاف حوادث طبیعی که به مدد تکرار، آزموده می شوند شناخت حوادث تکرارناپذیر تاریخ، تنها با روش فهم و تفسیر میسر است. این فهم و تفسیر از طریق کشف نیات، اهداف، آرزوها، منشو شخصیت شازنده های تاریخ صورت می گیرد.

 

اعمال بشری بر خلاف اعمال طبیعت، بطن یا باطن دارند، که می توان آن را فهمید. قوانین عام که به کار دانشمندان طبیعت می آید در دسترس انسان شناس و مورخ نیست؛ او باید شخصیت کسانی را که عامل حوادث تاریخی بوده اند، به نوعی کشف کند و با این کشفِ انسانی، نیات آنها و خود آنها را بفهمد. دیلتای از دو نوع فهم سخن می گوید: یکی، فهم تجلیات و ظهورات ساده، نظیر تکلم، و دیگر، اشکال برتر فهم، که با کل‌های پیچیده نظیر حیات و یا اثر هنری سروکار دارد. در فهم‌های پیچیده اغلب اجزا و قسمت هایی که قابل فهم نیستند با توجه به کل اثر یا متن فهمیده یا تفسیر می شوند. به نظر دیلتای گاه مفسر در یک اثر مثلاً یک اثر هنری با ژرفایی از تجربه ی زندگی هنرمند یا مولف روبه رو می شود و تحلیلی از اعماق باطن و ناخودآگاه او با الهام از همین اثر ارائه می دهد که ذهن خودِ صاحب اثر از آن بی خبر بوده است. او می گوید: هدف اصلی هرمنوتیک درک کاملتری از مولف – به وسیله متن – است به گونه ای که او خود را چنین درک نکرده باشد.

ماهیت تکنولوژى از دیدگاه هایدگر درسگفتار صوتی «اولین قدم در ملاقات با ارسطو» بریده هایی از رساله سیاسی اسپینوزا
جامع الاسرار و منبع الانوار (کتاب) اگزیستانسیالیسم اصل دلیل کافی چیست؟
معرفی کتاب جهان و تاملات فیلسوف اثر آرتور شوپنهاور دکارت هراکلیتوس
اندیشه معاصر ایران هگل که بود و چه گفت؟ درسگفتار ویدیویی «آشنایی مقدماتی با فلسفه اگزیستانسیالسم سورن کرکگور»
منطق درسگفتار صوتی «مروری مقدماتی بر فلسفه رنه دکارت» سورن کی یرکگور
وجوب بالذات، وجوب بالغیر و وجوب بالقیاس | مفاهیم فلسفی برشهایی از کتاب تاریخ فلسفه اسلامی، هانری کوربن مغایرت وجود و ماهیت | فلسفه اسلامی
درسگفتار ویدیویی «مروری بر مهمترین آرای آرتور شوپنهاور» نظم طبیعت از منظر لایب نیتس صفحه اصلی کلاسوفی
برش‌هایی از رساله‌ی فایدون افلاطون منابع برای مطالعۀ پیشاسقراطیان درباره کلاسوفی
آدرنو، مهم‌ترین متفکر مکتب فرانکفورت انسان‌شناسی فلسفه جاودان کارل یاسپرس
کتاب حکایت دولت و فرزانگی فلسفه علم چیست؟ | مسعود امید کتاب ۱۰۱ مسئله فلسفی اثر مارتین کوهن نشر مرکز
خلاصه‌ی درس دهم فلسفه دوازدهم|«فلسفه در جهان اسلام (۲)» کتاب شازده کوچولو اثر آنتوان دوسنت اگزوپری انتشارات نگاه آشنا
تلقى یونانیان از حکمت کتاب پنج قدم فاصله اثر ریچل لیپینکات نشر میلکان ماهیت ایمان از دیدگاه علامه طباطبائی | مسعود امید
کلاسوفی
کتاب‌ها

تمامی حقوق مادی و معنوی برای گروه کلاسوفی محفوظ است

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی