برشهایی از کتاب تاریخ فلسفه اسلامی، هانری کوربن

برشهایی از کتاب تاریخ فلسفه اسلامی، هانری کوربن

برشهایی از کتاب تاریخ فلسفه اسلامی، هانری کوربن

  مدیریت کلاسوفی   خرداد 28, 1400  1 دقیقه زمان مطالعه

 

کتاب تاریخ فلسفه اسلامی، هانری کوربن، ترجمه جواد طباطبایی، انتشارات کویر.

ص ۲۹
هرقدر گفته شود که روش تأویل با شیوه‌ی اندیشیدن رایجِ ما ناسازگار است، توجه به آن ضرورت بیشتری خواهد داشت. اگر روش تأویل در طرح کلی عالمی که به آن تعلق دارد، در نظر گرفته شود، به هیچ وجه تصنعی جلوه نخواهد کرد.
واژه تأویل با تنزیل، دو اصطلاح و مفهوم مکمل و دارای تضاد را به وجود می‌آورد. معنای دقیق تنزیل، احکام شریعت و نص وحی نازل شده بر پیامبر به توسط مَلَک وحی است. تنزیل، یعنی نازل کردن وحی از عالم بالا، برعکس، تأویل یعنی بازگشت و رجعت دادن به اصل و بنابرین بازگشت به معنای حقیقی و آغازین یک نوشته. «تأویل از اول، است و اوّل چیزی به اصل خود رسانیدن… پس، صاحب تأویل آن کس باشد که سخن از ظاهر خود بگرداند و به حقیقت برساند». (ر.ک. کلام پیر). تأویل، به عنوان تأویل درونی یا تأویل رمزی، باطنی و غیره… همین است.

ماهیت تکنولوژى از دیدگاه هایدگر درسگفتار صوتی «اولین قدم در ملاقات با ارسطو» بریده هایی از رساله سیاسی اسپینوزا
جامع الاسرار و منبع الانوار (کتاب) اگزیستانسیالیسم اصل دلیل کافی چیست؟
دکارت هراکلیتوس
اندیشه معاصر ایران هگل که بود و چه گفت؟ درسگفتار ویدیویی «آشنایی مقدماتی با فلسفه اگزیستانسیالسم سورن کرکگور»
منطق درسگفتار صوتی «مروری مقدماتی بر فلسفه رنه دکارت» سورن کی یرکگور
وجوب بالذات، وجوب بالغیر و وجوب بالقیاس | مفاهیم فلسفی
کلاسوفی
کتاب‌ها

تمامی حقوق مادی و معنوی برای گروه کلاسوفی محفوظ است

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی